نحوه تمیز کردن فیلتر هود

نحوه تمیز کردن فیلتر هود

وظیفه اصلی فیلتر هود، جلوگیری از پخش بوی موادغذایی در حال پخت، به خصوص مواد سرخ کردنی و چرب در هوای خانه است. برای سالم ماندن فیلترها لازم است مرتبا تمیز شوند وگرنه عمل عکس خواهند داشت و بوی نامطبوع را در هوای خانه پخش می‎‌کنند. با استفاده از مواد شوینده مختلف مانند صابون و. . . شما می‌توانید فیلترها را به آسانی تمیز کنید. در این مقاله می‌خواهیم به نحوه تمیز کردن فیلتر هود بپردازیم و نوع این فیلترها را به شما بگوییم.
فروشگاه سینک گاز، با سابقه طولانی در تولید هود یکی از بهترین مجموعه‌های حال حاضر ایران است. شما می‌توانید برای دسترسی به خدمات ما از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید. از اینکه تا انتهای مطلب ما را همراهی می‌کنید متشکریم.

انواع فیلترها

انواع هود آشپزخانه دارای فیلتر است و کار آن جذب چربی، بوی نامطبوع، گرد و خاک و. . . از محیط است. فیلترها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  1. فیلترهای الیافی

این نوع فیلتر در هود زیرکابینتی کابرد دارد. فیلترها با وجود کاربرد مناسب در جذب رطوبت هوای محیط، بوی بد، چربی و دود ناشی از مواد سرخ کردنی، به مرور باعث تولید و رشد باکتری ها و کپک ها می‌شوند در نتیجه باید به طور منظم تعویض شوند. بنابراین هر 2 الی 3 ماه فیلتر الیافی باید چک شود و با توجه به نیاز به تعویض عوض شود. فیلترهای الیافی قابلیت شست و شو ندارند و تنها قابل تعویض هستند. برخی از هودهای جدید، دارای هشدار برای تعویض فیلتر هستند که در زمان نیاز از طریق نمایشگر اخطار می‎‌دهند تا فیلتر عوض شود.

  1. فیلترهای آلومینیومی

فیلتر آلومینیومی به شکل مشبک و دارای جنس آلومینیوم است. این فیلتر در قسمت ورودی هوا داخل هود نصب می‌شود و کار آن جذب چربی‌هایی است که در هوا معلق هستند. با توجه به نوع و مدل هودها، دارای 1 تا 3 فیلتر آلومینیومی هستند. زمان تمیز کردن و نظافت فیلتر این هودها به میزان استفاده از آن‌ها بستگی دارد. بهتر است فیلترهای آلومینیومی برای عملکرد بهتر (مکش قوی) ماهی یکبار با روش‌های مختلف اعم از فرچه با آب جوش، مواد صابونی و… شست‌وشو شوند. به هیچ وجه اجازه ندهید چربی‌ها برای طولانی مدت باقی بمانند زیرا پاک کردن آن‌ها بسیار دشوار می‌شود. این نوع فیلترها در آشپزخانه‌ها و رستوران‌ها بسیار کاربرد دارند.

  1. فیلترهای زغالی

نصب فیلترهای زغالی با درخواست خود مشتری بر روی هود انجام می‌شود . کار این فیلتر بدین گونه است که ابتدا بو و چربی محیط را با مکش جمع می‌کند و سپس هوای تمیز را مجدد به داخل آشپزخانه باز می‌گرداند. این فیلتر‎‌ها نیز قابلیت شست‌وشو ندارند و 1 الی 2 سال عمر می‌کنند که بعد از آن باید عوض شوند. در صورت عدم تعویض فیلترها در زمان نیاز، راندمانشان کاهش پیدا می‌کند و حتی به مرور باعث خراب شدن دستگاه می‌شود.

روش‌ها و نحوه تمیز کردن فیلتر هود

همان‌طور که گفته ‌شد فیلترها، مدل‌های مختلفی دارند که می‌خواهیم در ادامه نحوه تمیز کردن آن‌ها را توضیح دهیم.

روشهای تمیز کردن فیلتر هود

پاک کردن فیلتر هود با مایع ظرفشویی و جوش شیرین

برای تمیز کردن اول باید فیلتر را از هود جدا کرد. دقت کنید که روش جدا کردن فیلتر بستگی به نوع و مدل هود دارد. یک ظرف بزرگ با آب داغ یا آب جوش پر شود فیلتر داخل ظرف قرار بگیرد تا جایی که کاملا روی آن را بگیرد. سپس 4/1 فنجان جوش شیرین و حدود ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی داخل ظرف بریزید و مواد را هم بزنید تا با هم ترکیب شود. برای عملکرد بهتر می‌توانید 4/1 فنجان سرکه نیز اضافه کنید. اکنون فیلترها را به طور کامل در ترکیب حاصل قرار دهید و ۱۰ دقیقه  زمان بدهید تا اثر کند. بعد از گذشت زمان فیلتر را توسط یک فرچه یا مسواک تمیز کنید تا ذرات باقی مانده جدا شود.

در پایان فیلتر را با آب گرم شست‌وشو دهید. می‎‌توانید فیلترها را با پارچه خشک کنید یا زمان بدهید تا کاملا خشک شوند. حتما قبل از قرار دادن فیلتر در هود، از خشک بودن آن مطمئن شوید.

پاک کردن فیلتر هود با قرص ماشین ظرفشویی

فیلتر را از هود جدا کنید و در ظرف بزرگی قرار دهید، یک عدد قرص ماشین ظرفشویی (هر برندی) روی آن بگذارید. کمی آب جوش روی فیلتر و قرص بریزید تا قرص باز شود. اکنون ۲۰ دقیقه زمان دهید تا مواد روی فیلتر اثر بگذارند. سپس فیلتر را با برس و فرچه شسته و با آب گرم آب بکشید. در نهایت نیز با دستمال خشک کنید.

پاک کردن فیلتر هود با ژل ماشین ظرفشویی

کل فیلتر را با آب داغ خیس کنید تا مواد شوینده بتوانند راحت‌تر چربی‌ها و باقی مواد را از روی فیلتر پاک کنند. فیلترها را در ظرف بزرگی قرار دهید. بیشتر مواد شوینده را روی قسمت‌هایی که چربی بیشتری دارند، بریزید تا راحت‌تر پاک شوند. سپس مواد را با استفاده از مسواک یا فرچه روی فیلتر پخش و تمیزکاری کنید. بعد از ۲۰ دقیقه که صبر کردید، فیلتر را چک کنید در صورتی که هنوز فیلتر کثیف است بگذارید تا مدت بیشتری مواد روی فیلتر بمانند. بعد از آن فیلتر را با آب داغ شسته و با یک دستمال آن را خشک کنید یا جهت اطمینان بگذارید تا مدت زمانی جهت خشک شدن فلیترها زمان بگذرد.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم فیلترها مدل‌های مختلفی دارند که در این مطلب به شما توضیح دادیم هر کدام چگونه تمیز می‌شوند و از چه موادی می‌توانید استفاده کنید تا بهتر و راحت‌تر از شر چربی و کثیفی روی فیلترها خلاص شوید، همچنین بازه زمانی که لازم است فیلترها را تعویض یا شست‌وشو دهید را نیز به شما مختصر توضیح دادیم. اکنون شما می‌توانید با بهره‌گیری از این اطلاعات نحوه تمیز کردن فیلتر هود خود را انتخاب کنید و با خیال راحت آن را تمیز کنید.
فروشگاه اینترنتی سینک گاز، یکی از معتبرترین مجموعه‌های ارائه خدمات آشپزخانه در سال‌های متمادی بوده که دارای سابقه درخشان و عالی در این زمینه است. شما عزیزان می‌توانید برای استفاده از خدمات ما از جمله خرید، سفارش محصول مورد نظر و گرفتن مشاوره از طریق راه‌های ارتباطی از جمله پیج اینستاگرام اقدام نمایید. از اینکه تا انتهای مطلب ما را همراهی کردید بسیار خرسندیم.

  • فهمیه صیاد
  • 01-12-2021
  • 595 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!